BUU-klubbens julkalender 2012

« Tillbaka till julkalendern

Om webbjulkalendern 2012

Mus i vårt hus!

Den 1 december börjar det pipa och krafsa alldeles rysligt under BUU-klubbens golv. Ljuden beror på att en massa möss flyttat in under BUU-klubben, eftersom de fått sina egna bon söndergrävda.

Det har ju faktiskt bott möss under BUU-klubben redan tidigare, men nu får musmamman Nanette, barnen Lotus och Wilbur och Pavaråtta - musen med tenorambitioner - dela sin källare med många fler. Helt friktionsfritt går det inte. Muskolonin sprider sig så småningom också upp till BUU-klubbsrummet, vilket leder till en del överraskande möten mellan intet ont anande BUU-klubbsledare och nyfikna möss.

Under december månad går det att följa mössens och BUU-klubbsledarnas eskapader i BUU-klubbens julkalender, både i TV och här på webben.

Webbkalendern har i år i likhet med adventskalendern i papper en dubbelfunktion. Som vanligt finns det 24 luckor, men kalendern fungerar också som ett brädspel. En del av kalenderluckorna innehåller spel, pyssel och videofilmer, medan andra ger brädspelet nya egenskaper.

Den lilla guidenallen längst ner till höger i kalendern berättar kort om hur spelen fungerar både på finska och på samiska.

Julkalendern i TV sänds i BUU-klubben varje dag kl. 18.00 i Yle Fem. (På söndagar visas TV-julkalendern också kl. 8.30.)

I TV-kalendern ingår två programserier: Hotell Gyllene knorren, där familjen Rantanen köper ett gammalt hotell, och den animerade serien Jätteglada Jenny. TV-avsnitten går också att titta på i Arenan.


Instruktioner för de enskilda luckorna

(Har du allmänna tekniska problem med webbkalendern? Läs mer längre ner på sidan!)

Lucka 1: Morr i röret

Musen Morr ska ta sig genom röret ända fram till mössens källare under BUU-klubben. I det här spelet behöver man bara hoppa! Man kan använda mellanslagstangenten, uppåtpilen eller trycka på musknappen för att hoppa, alla tre sätt fungerar.

Man kan krocka eller trilla ner mellan plattformerna tre gånger. Sedan blir Morr så yr att man får lov att börja om från början.


Lucka 2: Nanettes godisspel

Nanette älskar godis och karameller! Hon knaprar i sig av dem så fort hon kommer åt. I det här spelet gäller det att först titta noga på vilka karameller som ligger på tallriken. Vips är Nanette där och äter upp en av karamellerna. Men vilken var det?
I skärmens nedre del dyker det upp ett moln med tre karamellalternativ. Klicka på den karamell som försvann från tallriken!

Spelet har tre svårighetsgrader. I Lätt är det tre karameller som ligger på tallriken i början. I Mellansvår är karamellerna fyra till antalet och i Supersvår gäller det att memorera hela fem karameller. Testa ditt minne!


Lucka 3: Spionera på Fifi

Mössen Morr och Lotus har bestämt sig för att titta på i smyg när Fifi ska träna på sin tomtedans inför BUU-klubbens julfest. Men ibland hör Fifi hur det prasslar i röret och vänder sig om. Då gäller det för mössen att ducka snabbt!

Klicka på den gröna pilen varje gång Fifi vänder sig om. Då gömmer mössen sig. Målet är att se hela tomtedansen till slut utan att mössen blir upptäckta.



Lucka 4: Smilla

I lucka 4 dyker katten Smilla upp på brädspelet. Hamnar du på den här rutan när du spelar brädspelet halkar du tre steg bakåt.


Lucka 5: Pavaråtta

I lucka 5 ploppar musen Pavaråtta upp. Hamnar du på Pavaråtta när du spelar brädspelet får du tre extra steg!


Lucka 6: Soufis julgodis

I den här luckan visar BUU-klubbsledaren Soufi hur man gör tre olika sorters julgodis: havrebollar, marsipanfigurer och majsgodis. Recepten går också att skriva ut.

Lucka 7: Plåstret i Lottas balettskola

Lotta ska lära Plåstret att dansa balett. Men Plåstret behöver bestämt lite hjälp. Titta först på hur Lotta gör. Härma sedan dansrörelserna genom att klicka på Plåstrets armar, ben och huvud i rätt ordning.

Varje gång Plåstret härmar rätt lägger Lotta till en ny dansrörelse i slutet av dansen. För att klara spelet gäller det att komma i håg sju dansrörelser i rad.


Lucka 8: Reparera Morrs hus

Morr har byggt ett litet hus åt sig uppe i BUU-klubbsrummet. Men det finns fortfarande några saker som behöver fixas. Hjälp Morr att bygga färdigt huset!
Börja med att titta på ritningen. De röda pilarna pekar på ställen på huset där det finns saker att reparera. För musen över motsvarande ställe på huset och klicka på ikonen som dyker upp. Då får du en reparationsuppgift:

Hamra. Slå med hammaren genom att klicka på musknappen. Ju längre du håller ner musknappen, desto hårdare slår hammaren. Sikta noga!

Spänn. Klicka på skiftnyckeln, håll ner musknappen och snurra på skiftnyckeln tills muttern åkt ända ner. Om du snurrar åt fel hål blir pilarna i bakgrunden röda. Om du snurrar åt rätt håll blir pilarna gröna.

Tvätta. Klicka och håll ner musknappen. Rör svampen över området som skall tvättas ända tills all smuts är borta.

Spackla. Klicka och håll ner musknappen. Spackla över hela sprickan.

Måla. Klicka, håll ner musknappen och måla med penseln tills hela området är fyllt med färg.




Lucka 9: Pyssla en handdocka

I den här luckan visar BUU-klubbsledaren Fifi hur man gör en rolig djurhanddocka av en gammal yllesocka. Allt som behövs förutom sockan är ett gummiband, lite filttyg, sax och lim.

Förutom pysslet har det också dykt upp en rutschbana på brädspelet. Hamnar du på rutan med rutschbanan när du spelar brädspelet åker din figur ner för kanan.


Lucka 10: Wilbur

I den här luckan dyker musfamiljens minsting Wilbur upp på brädspelet. Wilbur ger tre extra steg!


Lucka 11: Sortera godis

Soufi tänker ge varsin julgodispåse i present åt de andra BUU-klubbsledarna. Nu behöver hon hjälp med att sortera rätt godis i rätt påse: Jontti tycker om torkade bananer, Fifis påse ska fyllas med lakrits och Niclas får gröna marmeladkulor i sin påse.

Det dräller faktiskt också musbajs på bordet. Lägg inte musbajs i påsarna!

Använd musen till att spela. Dra rätt godis till rätt påse.





Lucka 12: Dirigera muskören

Hjälp Pavaråtta att dirigera muskören! Luckan innehåller ett spel där det gäller att klicka på rätt sångare vid rätt tidpunkt, och dessutom en variant där man får dirigera kören helt fritt. Välj speltyp genom att klicka på någondera av knapparna i början.



I precisionsspelet pekar Pavaråtta och strålkastaren på musen som står i tur att sjunga. Klicka på rätt sångare med musen. Mus-ikalietetsmätaren upptill på skärmen visar hur många av tonerna i sången du har lyckats pricka rätt. Klarar du hela sången från början till slut utan ett utbrott från Pavaråtta?

I Dirigera fritt-spelet kan du låta muskören sjunga precis som du vill. Klicka på mössen i din egen takt och lyssna på sången!



Lucka 13: Bordsdekoration med mössens luciatåg

Den här luckan innehåller en bordsdekoration med mössens luciatåg på. Skriv ut dekorationen, färglägg den och klipp ut delarna. Limma ihop delarna. Vik vid de streckade linjerna, så att dekorationen kan stå upprätt på bordet. Färdigt!


Lucka 14: Hitta Puppe

Den lilla kaninen Puppe är lite blyg och har gömt sig i mössens källare. Hittar du alla Puppes gömställen? Klicka på de ställen där du ser Puppe skymta fram. Det finns fem gömda kaniner att hitta i varje spelomgång.


Lucka 15: Pussla

Lägg pusslet med hjälp av musen. Klicka en pusselbit, dra den till rätt ställe och släpp upp musknappen. Vem är det som finns på bilden, månntro?

Lucka 16: Lotus godisspurt

Musen Lotus har gjort chokladdoppade ostbågar tillsammans med Soufi uppe i BUU-klubben. Nu ska Lotus ta sig hem till mamma Nanette för att provsmaka chokladgodiset.

Hoppa över hindren på banan genom att trycka på mellanslagstangenten, uppåtpilen eller musknappen. Du kan krocka eller trilla ner i gapen tre gånger. Sedan måste Lotus ta igen sig en stund och spelet börjar om från början.

Lotus godisspurt ingår också i brädspelet. Om du hamnar rutan med lucka 16 när du spelar brädspelet blir du tillfrågad om du vill spela Lotus godisspurt eller inte. Om du då klarar godisspurten får du gena över bron och vinner en hel massa steg i brädspelet!


Lucka 17: Punkt till punkt

Klicka på prickarna i rätt ordning, så ser du vad som finns på bilden! Ett tips: testa med att klicka på den färdiga bilden också...


Lucka 18: Plåstret

I den här luckan dyker musen Plåstret upp på spelbanan. Hamnar du på den här rutan när du spelar brädspelet får du tre extra steg.



Lucka 19: Pyssla kaninöron

I dagens julkalenderavsnitt i TV klär både Nanett och Puppe ut sig till kaniner med hjälp av kaninöron.
I webbluckan visar Fifi hur du pysslar ett par kaninöron till dig själv. Allt som behövs är ett diadem, lite vit kartong, lim, en stansapparat och en ljusröd penna.



Lucka 20: Ta hand om Hulda

I den här luckan gäller det att ta hand om hunden Hulda. En hund behöver få leka, mat och färskt vatten och gå ut på promenad, bland mycket annat. Klicka på sakerna som dyker upp på skärmen för att sköta om Hulda!

Om du hamnar på rutan med Hulda när du spelar brädspelet riskerar du att halka tre steg bakåt. Men om du väljer att spela huldaspelet och sköter om Hulda så att hon blir nöjd behöver du inte backa.

Lucka 21: Julgirland

Om du hamnar på den här rutan när du spelar brädspelet halkar du neråt och bakåt på banan längs med Jonttis julgirland.


Lucka 22: Trolla med Jontti

Jontti behöver hjälp med att trolla fram saker ur sin stora trollkarlshatt. Jontti påbörjar trolleriramsan och du får välja slutord i ramsan genom att klicka på någon av knapparna på skärmen. Vad är det som dyker upp ur hatten, månntro? Sakerna verkar rimma på ordet som du väljer.

När du och Jontti har trollat fem gånger tillsammans förvandlas Jontti till en riktigt trollkarl!



Lucka 23: Morrs frågesport

Morr har gjort upp en riktigt kvistig frågesport om mössens värld. Lyssna på frågan och välj rätt svarsalternativ med musen!


Lucka 24: Muskören önskar god jul

Den här luckan bjuder på sång med den glada muskören, som vill önska alla BUU-klubbisar en riktigt, riktigt God Jul!



Tekniska instruktioner

Varför är julkalendern gjord i Flash?

Flash erbjuder goda möjligheter till att göra interaktiva webbsidor med ljud, animationer, pyssel och spel. De flesta har redan en Flashspelare i sin dator. I annat fall går Flash Player lätt att ladda ner från Adobes webbplats.
Spelaren är gratis. Julkalendern kräver minst version 10.3 av Flash Player.

Nackdelen med Flash är att en del pekplattor saknar stöd för Flash. Vi jobbar på att utveckla webbkalendern så att också användare med pekplattor utan Flashstöd ska kunna ta del av kalendern i framtiden.

Är spelen långsamma?

Ifall du har en äldre dator kan spelen bli långsamma när datorns kapacitet inte räcker till. För att webbjulkalendern skall fungera bättre och spelen rulla snabbare kan du testa följande åtgärder:

  • Installera den nyaste versionen av Flash Player
    (Webbkalendern fungerar med version 10.3 eller nyare)
  • Minska storleken på webbläsarfönstret
  • Stäng andra program på datorn

Hämta Adobe Flash Player


Problem med att öppna nya luckor

Verkar dagens lucka inte ha öppnats på webbjulkalenderns första sida? Det här kan bero på att datorn har sparat en gammal version av sidan i sitt minne (cache) och inte märker att sidan har uppdaterats. Gör t. ex. så här för att tömma datorns cache (hur man gör varierar mellan olika webbläsare):

Välj Verktyg/Tools i menyraden

Välj Internetalternativ/Internet Options

Klicka på Ta bort filer/Delete files. Ett dialogfönster dyker upp.

Kryssa i rutan för att också Ta bort allt offlineinnehåll/Delete all offline content. Klicka sedan på OK
Ladda om sidan (refresh) eller stäng och starta om webbläsaren.

Klart! Nu har du tömt det tillfälliga minnet på datorn där alla besökta sidor sparas. När du följande gång besöker BUU-klubbens webbjulkalender borde den nyaste versionen av kalendersidorna visas.


Skicka respons till BUU-klubben

Berätta vad du tyckte om årets webbjulkalender! Vad var speciellt roligt och vad kunde vi göra bättre? Tipsa, risa och rosa!

Namn:


Meddelande:




Produktion av webbjulkalendern

Planering:

Pia Manns, svenska.yle.fi
Monica Vikström-Jokela, Yle Fakta och Fiktion
Saimy Swärd, Yle Fakta och Fiktion

Grafik:

Johanna Sjöström
Johan Lindström, svenska.yle.fi

Animationer:

Johan Lindström och Pia Manns svenska.yle.fi

Spelmotorer:

Pia Manns, svenska.yle.fi
Timo Myllymäki Denz and Son

Ljud & röster:

Ljudeffekter: Mats Prost, Massmusic
Berättarröster: Stefanie af Björksten och Niclas Johansson, Yle Fakta och Fiktion
Nallens röst på finska: Benny Törnroos, Yle Fakta och Fiktion
Nallens röst på samiska: Irene Länsman. Översättning: Ritva Torikka, Yle Sápmi

Mössröster: Stefanie af Björksten (Lotus), Mårten Holm (Morr), Anna Catrin Rosenberg (Nanette), Gert Sabel (Plåstret) och Ville Vuorelma (Pavaråtta)

Videofilmer:

I videofilmerna medverkar BUU-klubbsledarna Stefanie af Björksten, Jonathan Granbacka, Niclas Johansson och Sofia Wredlund, samt Stefanie af Björksten, Mårten Holm, Ann Catrin-Rosenberg, Ville Vuorelma och Nina Nordström som dockförare. Mössdockorna är gjorda av Jaana Björklund, Guy Hellström och Kirsti Huuhka.

För manus och regi står Monica Vikström-Jokela (Yle Fakta och Fiktion). Lucka 22, Trolla med Jontti, är regisserad av Ann-Catrin Virkama (Yle Fakta och Fiktion). Jenny Ingman (tanten) och Gert Sabel (Plåstret) gästspelar.

Ett varmt tack till sköldpaddan Harry samt hunden Hulda och hennes matte!

Publiceringsverktyg:

Christian Wikström, svenska.yle.fi

Yle Fakta och Fiktion

Petra Holm, genreproducent Barn

Producerad av svenska.yle.fi 2012

Projektansvarig: Pia Manns
Johanna Törn-Mangs, programchef